pátek 21. listopadu 2014

Erebos - hra, která zabíjí!

Na škole, kterou Nick Dunmore navštěvuje, začne záhadná hromadná absence většiny spolužáků. Lidé, kteří po pár dnech přijdou, jsou zamklí, nevyspalí a bledí. Když se začne podezřele chovat i Nickův kamarád Collin, Nick se snaží přijít na to, co se děje. Potom, co se k němu dostane tajemná kopie CD, i Nick propadá kouzlu inteligentní hry Erebos, která ale kromě virtuální reality zadává úkoly i ve skutečném světě. Ikdyž vše vypadá jako nevinná zábava, Nick zjišťuje, že ve skutečnosti jde o mnohem víc, než jen o obyčejnou hru.

Není to zase tak dávno, kdy byl Erebos nesmírný fenomén a recenze na něj se ve stejný čas objevovaly skoro na každém knižním blogu. A není se čemu divit! Svou poutavostí, realističností a otevřeným popsání lidské psychiky Uršula Pozanski dokázala, že umí psát. Já její prvotinu četla právě v tu dobu a už tehdy mě nesmírně nadchla a ani když jsem se do ní zakousla podruhé, tak jsem se nemohla odtrhnout.



Vždy mi přijde zvláštní, když se spisovatelka rozhodne psát z pohledu mužské postavy nebo naopak. Mnohdy je výsledek nereálný a kniha i s dobrým námětem se stane jen nepovedeným pokusem. U Erebosu je to ale naprosto jinak.



Autorka svého hrdinu zná na sto procent a Nick nepůsobí jen jako jméno na papíru, ale jako opravdový člověk, až jsem nad ním někdy uvažovala, jako by vážně existoval. Kromě toho je taky obyčejný kluk jako každý jiný, což není v knížkách úplně samozřejmá věc. Pozanski píše bez okolků, jde přímo na věc, v potřebných chvílích ale umí zvolnit a po děsivé scéně čtenáře uklidnit.



V knize se prolíná reálný svět a tajná hra Erebos, která se vyznačuje až podivnou inteligencí. I když je téma kniha o hře pro hodně lidí odrazující třeba právě proto, že žádnou hru nehrají, nemusí se vůbec bát Erebos zkusit. Neobsahuje herní výrazy, kterým by dotyčný nerozuměl, a i virtuální svět působí skutečně.
Konec není přehnaně nerealistický, ale ani nechutně otevřený. Velké plus pro mě bylo odhalení identity hráčů, které vše hezky uzavíralo. Samozřejmě se vedle hezkého závěru táhl i mrak činů, které museli hráči pro Erebos udělat, protože i po poražení zla nejdou některé věci vzít zpět.

Já jako hráč RPG jsem si díky Erebosu vzpomněla na své oblíbené hry, a přestože je už nehraji tak často jako dřív, dostala jsem chuť si je znovu nainstalovat a prožít si tak skoro stejné dobrodružství jako Nick, ikdyž mé hry mi bohužel nedávají skutečné a nebezpečné úkoly.



Celá kniha je laděná do děsivého thrilleru, v kterém si nikdo nemůže být ničím jistý. Já si ale jsem jistá, že dokud Erebos nedočtete, nebudete schopni usnout.

9/10

Napsala: Ursula Pozanski
Nakladatelství: Fragment
Vazba: brožovaná
Počet stran: 320

1 komentář: