čtvrtek 5. března 2015

Hlas nože


Ve Starém světě je spousta násilí, krve a zloby, proto lidstvo přesídlí do vesmírné kolonie planet Nový svět. Zpočátku jsou všichni naplněni nadšením a radostí, které ale nemají dlouhého trvání. Na osadníky zaútočí Hluk, který zabije všechny ženy a díky kterému jdou myšlenky mužů a zvířat slyšet. Todd Hewit žije v Prentisstownu, kde pojem odříznutí přesně popisuje situaci. Jenže věci jsou ve skutečnosti úplně jinak a Todd to má brzy zjistit.


V době mnohadílných sérií je objevení trilogie (navíc celé přeložené) malý zázrak. Když se navíc povede zajímavá anotace, je jasné, že se knihy budou kupovat. Takže takhle nějak je to se sérií Chaos.

Hlavní postava je třináctiletý kluk, který se chová přesně na svůj věk. Z pusy občas trousí totální blbosti, dělá hloupá rozhodnutí a po čase začne jít na nervy. Nijak situaci nevylepšují ani Toddovy teatrální myšlenkové pochody a Viola. Nejlépe zvládá situaci stejně Manchee, který se nedá ani pořádně počítat, protože je to pes.

Patrick Ness zvolil zvláštní styl psaní. Kniha je nespisovná a jak se tak zdá, pro mnoho je to ten největší problém. Mě daleko více vadilo opakování slov, takže jedna věta potom vypadala zhruba takhle takhle takhle. Další podivností bylo, že i přesto, že hlavní hrdinové docela často klejí, nikdy neřeknou sprosté slovo. Autor to vždy domotal tak, aby bylo jasné, že tam nějaké padlo, nijak ho ale nepoužil. Tak trochu chaos.

"A ty si taky polib," řeknu, až na to, že jsem dořekl, co si má políbit.

Dál dojem trochu kazí snaha udržet tajemství (které už, jen tak mimochodem, stejně všichni vědí) až do konce, takže se “nečekané” odhalení přeruší dvakrát na jedné straně. Jednou se to dá snést, napodruhé to obtěžuje.

Knize se ale nedá upřít senzační nápad, který je vážně originální a kdyby ho autor publikoval trochu jinak, myslím, že by byl Hlas nože o dost lepší, než např. Hunger games. Děj se odehrává na jiné planetě, město ovládají tyrani a všichni slyší svoje myšlenky. Tolik zajímavých podnětů, z kterých se dalo dost vytěžit.

Posledních třicet stran je zbytečně natáhlých. Kdyby Patrick Ness ukončil knihu dříve, možná by jeho dílo nevyznělo tak zoufale. Nicméně se nejedná ani o žádnou tragédii a podobné young adult hitovky měly mnohdy i horší první díly. Temný ráj a Válka hluku by díky nadcházející válce mohli trochu potemnět a na povrch by se mohlo dostat více nečekané akce. Věřím, že autor v sobě má více, než ukázal v Hlasu nože.

7/10

Autor: Patrick Ness
Nakladatelství: Jota
Originální název: The Knife of Never Letting Go
Série: Chaos
Díl: 1.

4 komentáře:

  1. První díl jsem hodnotila stejně, druhý díl se mi z trilogie líbil asi nejvíc, poslední méně, protože to skončilo tak docela divně, ale celkově se mi tahle trilogie dost líbila...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Druhý mám rozečtený, zatím jsem se do něj ale nijak nedostala..

      Vymazat
  2. Viděla jsem knihy v levných knihách, ale stejně jsem si je nakonec nekoupila. Nevím, nějak mě to nelákalo. Ale nakonec to z Tvé recenze nevypadá vůbec špatně. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ne, není to tak hrozné, jen se na to musí pohlížet trochu méně kriticky :)

      Vymazat