pátek 28. února 2014

Pán prstenů : Společenstvo prstenu - J.R.R.Tolkien

Dámy a pánové. Je tady pátek a s ním moje v pořadí celkem druhá recenze. Myslím, že tuhle knihu moc představovat nemusím. První díl dobrodružné trilogie zná díky jejímu filmovému zpracovánní každý.

Pán prstenů byl napsán mezi roky 1954-1955 a vlastně jen díky naléhaní od nakladatele prosícího o pokračování Hobita.

Jedná se o dobrodružný fantasy román. Lidé v něm vystupují jen zřídka a daleko více se tam objevují čarodějé, elfové a trpaslíci. Ale většina postav v knize jsou hobiti, malý národ podobný lidem, který rád chodí bez bot, jen na svých chlupatých chodidlech.
Skoro celou knihu jdeme s hobití dobrodružnou výpravou, kterou vede Frodo Pytlík, synovec Bilba Pytlíka. Spolu se svými společníky procházejí krajinou, aby odnesli do bezpečí Prsten, který se snaží ovládat svého nositele.
Dobrá polovina knihy se zabývá podrobným popisem krajiny, díky čemuž mi bylo chvilkami zatěžko knihu dočíst. Přímá řeč mezi postavami ale všechno zase vylepšila. Uchvátili mě Gandalfovy pozoruhodné znalosti vlastně o čemkoliv a schopnost poradit si skoro se vším.
Do knihy jsem se vžila a prožívala jsem to samé, co celá výprava od potkání Toma Bombadila přes tajemného Chodce až k smrti Gandalfa Šedého.
Občas jsem sice byla trochu nervní z různých básniček, popěvků nebo písniček, které byly v každé kapitole. Opravdový problém ale nastal, když byla v jedné takové kapitole písnička zapsána elfsky. Byla snaha ji přečíst, ale málem jsem si ukousla jazyk, tak jsem toho raděj nechala.
Největší kladná vlastnost Společenstva byla délka kapitol. Jedna má kolem těch dvaceti stránek, někdy víc, někdy míň. Po knížkách této doby, které mají kapitolu rozsahově na deset stránek to byla skvělá výjimka.
Tolkienova fantasy mají obecně takový vznešený styl psaní. Je v tom něco, při čem máte pocit, že tu knížku nemůžete odložit a cítíte, že nikdo kromě vás by ji nemohl pochopit. Ta knížka prostě lidi ovládá.
Trochu mě naštvalo, že jsem byla donucena koupit si brožované vydání. V našem knihkupectví měli jenom ty a objednávat z internetu se mi fakt nechtělo a tenhle výtisk není tak hrozný, obálka má celkem hezký obrázek a děj to celkově kompenzuje. Stejně mi ale vadilo, že mi u strany 416 někdo ohnul stránku, ale vypadá to jako chyba u tisknutí, poněvadž když se narovná, asi dva centimetry mi čouhaly z knížky ven. Dá se to ovšem přežít a po stránce příběhové je všechno v naprostém pořádku.


Ukázka z knihy:
Tři prsteny pro krále elfů pod nebem,
Sedm vládcům trpaslíků v síni z kamene,
Devět mužům: každý je k smrti odsouzen,
Jeden pro Temného pána, jenž dlí na trůně
v zemi Mordor, kde se snoubí šero se šerem.
Jeden prsten vládne všem, Jeden jim všem káže,
Jeden všechny přivede, do temnoty sváže
v zemi Mordor, kde se snoubí šero se šerem. 

Žádné komentáře:

Okomentovat