středa 29. října 2014

Manolito Brejloun

Manolita Garcíu Morena všichni ve Španělsku znají jako Manolita Brejlouna ( tedy kromě jeho matky - pro tu je Poslední opice) a jemu to nevadí, přezdívky jsou fajn. Bydlí se svou mámou, tátou, dědou a Blbečkem (mladším sourozencem), a ikdyž by se mohlo zdát, že je ve všech ohledech obyčejný, jeho příhody tak úplně obvyklé nejsou.




 Série Manolito Brejloun byla vydána ve více než dvaceti zemích a dokonce podle ní vznikl film a seriál. Zdá se, že se zrodil další fenomén.





Vzhledem ke svému věku je příjemné překvapení Manolitův smysl pro ironii. Už dlouho jsem v žádné dětské knize nenarazila na hrdinu, který by nebyl na svůj věk vyspělý a přesto dokázal přemýšlet tak zábavně. Ale i když jsem se já nad knihou několikrát zasmála, nejsem si jistá, že je určená pro děti, o kterých se v ní píše.
Právě díky své nadsázce a ironii by mohlo být těžší v ní najít pobavení i pro mladší čtenáře než jsem já.


Trochu mě zarazilo, že o svých rodičích nebo sourozenci se Manolito zmiňuje jen tak mimochodem, jako o náhodných kolemjdoucích. Každopádně tenhle malý nedostatek vyvážila ta hromada kamarádů a jejich přezdívky (u "Susan Špinavý kalhotky" jsem měla dost).



Autorka hezky a čtivě vylíčila většinu dětských lumpáren a dobrodružství, až je s podivem, že už je sama dospělá. Ve správných chvílích skvěle pobavila a udělal i z obyčejného školního výletu možnost k využití Manolitovy škodolibosti.



Mě se Manolitův styl vyprávění velmi líbil, ale nemohu si být jistá, jak by na něj zareagovala cílová skupina, která má přece jenom odlišnější vkus. Kromě pohledu hlavní postavy byla příjemná změna prostředí, kde jsme místo do obvyklé Ameriky byli přemístěni do Španělska, díky čemuž působil celý děj svěže a neokoukaně.



Ikdyž by se dalo říct, že se kniha skládá z jakýchsi "povídek", protože se dá každá kapitola číst samostatně, jsem zvědavá na to, jak se autorka popere s dalšími díly a co všechno se Manolitovi zase povede vyvést.

Manolito se řadí mezi dětské knížky, které se líbí i dospělákům v jakémkoli věku. K Harrymu Potterovi bych ji sice nepřirovnávala, ale má svoje kouzlo a věřím, že na další díly se bude (minimálně) ve Španělsku stát fronta.

Děkuji nakladatelství Omega za poskytnutí recenzního výtisku.

Knihu budete moci zakoupit zde

Napsala: Elvira Lindo
Vydalo nakladatelství: Omega
Datum vydání: listopad 2014
Vazba: pevná
Počet stran: 208

Žádné komentáře:

Okomentovat